الفبای حضور روابط‌عمومی‌ها در اینترنت

قسمت دوم880406-07۴- مدیریت بحران آنلاین:
مدیریت یک بحران الکترونیکی از جمله وظایف روابط‌عمومی‌های آنلاین محسوب می‌شود. به این منظور، امور زیر باید مدنظر قرار گیرد تا در مواقع لازم استفاده‌ی بهینه را به‌کار بست.
– جمع‌آوری اطلاعات صحیح و غیرمتناقض
– شناسایی و تصحیح اطلاعات غلط و یا ناقص
– کنترل شایعات (شایعات در اینترنت به‌سرعت منتشر شده و بر سازمان‌ها تأثیر می‌گذارند.)
– دسترسی سریع به رسانه‌ها و پاسخ به اتهامات غیرواقعی
*نکته: روابط‌عمومی‌های آنلاین باید یک برنامه‌ی مشخص کنترل انتقادات داشته باشند.
– کنترل شبه‌سایت‌ها و منتقدان
– یافتن سایت‌های دزدی (گاه برخی از سایت‌ها به‌ویژه در مورد وب‌سایت‌ بانک‌ها از شکل و شمایل یک بانک استفاده می‌شود تا به این ترتیب سر مخاطبان و مشتریان آن بانک کلاه گذاشته شود. شما باید این سایت‌ها را شناسایی کرده و نسبت به تمهیدات اطلاع‌رسانی و در صورت نیاز قضایی اقدامات لازم را به‌عمل آورید.)

۵- رویدادهای آنلاین:
مراسم‌های آنلاین مانند مراسم‌های واقعی هستند با این تفاوت که به سالن، هتل و هر گونه سفر و هزینه‌های سنگین احتیاجی ندارند.
در این مورد اقدامات زیر را در دستور کار بگذاری:
– تهیه‌ی برنامه‌ی مشخص برای سخنگوی سازمان
– تبلیغات (برنامه‌های آتی نمونه‌ی فیلم‌سازان)
– ملاقات‌های آنلاین زنده (متن، صوت، تصویر)
– نشست‌های خبری آنلاین برای مدیران

۶- تدوین استراتژی ترویج و توسعه:
روزانه هزاران سایت در اینترنت ظاهر می‌شوند. اما تنها تعداد کمی از آن‌ها دلیلی برای وجود و بقای خود دارند. در این مورد نیز پیشنهادات اولیه‌ای وجود دارد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌شود.
– افزایش حضور از طریق طراحی مجدد، تغییر محتوا و فراپیوندها
– استراتژی مشخص در موتورهای جستجو
– تمرکز روی مخاطبان خاص
– تلیغات مستقیم روی سایت‌های همسو و مکان‌هایی که مخاطبان بالقوه در آن‌جا پرسه می‌زنند.

ترویج سایت در حقیقت رمز بقای آن است. اگرچه باید گفت چند سطری که در بالا به آن اشاره شد در واقع امروزه به یک تخصص با حقوق و مزایای بالا تبدیل شده که به آن Search Engine Optimization  گفته می‌شود. پس در این مورد کار را باید به کاردان بسپارید.

۷- سرمایه‌گذاری آنلاین:
روابط‌عمومی‌ها باید دائماً اطلاعاتی را برای مخاطبان خود فراهم کنند که واقعاً مورد نیاز آن‌ها باشد.
– به‌روز نگه‌داشتن سایت
– شناسایی و پاسخ به پرسش‌ها و نیازهای تکراری (کاهش تماس‌های حضوری)
– کنترل شایعات
– تماس مستقیم و سریع با مخاطبان خاص (e-mail)
– برقراری امکان گفت‌وگوهای مجازی با مقامات سازمان (SyberChat)
– ارسال مکرر خبرنامه و اطلاعات برای مخاطبان مشخص

به‌هر ترتیب اگر می‌خواهید با مخاطبان خود ارتباط سریع و مؤثر داشته باشید آنلاین شوید.

۸- همکاری با سایت‌های مرتبط:
– تبادل پیوندهای متقابل در مکان‌های متناسب مانند رابطه‌ی یک ناشر با کتاب‌فروش
– تماس مدیران سایت‌های مرتبط برای افزایش تبادلات
*نکته: برای یافتن سایت‌های مرتبط باید بازخوردها بررسی شود. یعنی شما ارتباطی را که برقرار می‌کنید باید با استفاده از روش‌های فنی میزان جذب مخاطب از آن طریق را نیز بررسی کنید تا سرمایه‌ی سازمان خود را به‌هدر ندهید. /ه.د

علی شمیرانی